Thuis je medisch dossier bekijken, het kan!

Thuis je medisch dossier bekijken, het kan!

De webtoepassing myUZ voor patiënten van UZ Leuven is een mooi voorbeeld van de eindeloze toepassingen van een elektronische identiteitskaart (eID). Via myUZ bezorgt het ziekenhuis je informatie op maat, op basis van wat er in jouw medisch dossier beschreven staat.

Goed afspreken
MyUZ moet er eerst en vooral voor zorgen dat de communicatie tussen ziekenhuis en patiënt optimaal verloopt. Zo kun je van thuis uit met je eID perfect nakijken welke afspraken of onderzoeken er voor jou gepland staan met details over tijdstip en plaats. Voor vergeetachtige types is er de optie om een herinneringsmail te sturen zodat je de afspraak niet mist. Het is dan weer niet de bedoeling dat je de afspraken zelf zomaar kan verplaatsen.

Directe lijn
Via een beveiligd berichtenkanaal kan je ook zonder problemen rechtstreeks communiceren met UZ Leuven, bijvoorbeeld over facturen of voor het wijzigen van je administratieve gegevens.

Helpen behandelen
De webtoepassing is bovendien heel behulpzaam tijdens bepaalde behandelingen. Zo vind je in je documentenfolder informatie over je ziektebeeld of behandeling in de vorm van brochures, films, foto’s en presentaties. Die info wordt op relevante tijdstippen tijdens je behandeling verder aangevuld.
Daarnaast beschikt iedere patiënt over een digitaal dagboek waar je zelf bepaalde waarden invult of aantekeningen maakt. Een dagboek helpt jou en de arts een betere kijk te krijgen op je ziekte of behandeling. Tot slot kan je arts je ook vragenlijsten met pijnscores laten invullen.

Bij de huisarts
Ook meer en meer artsenpraktijken doen beroep op de eID om een betere service te kunnen voorzien aan hun patiënten en tijd te besparen. Zo kunnen zij – zoals hierboven – je medisch dossier inkijken. Daarnaast gebruiken heel wat artsenpraktijken de eID om hun afsprakenkalender te beheren.

eID vervangt 101 klantenkaarten

eID vervangt 101 klantenkaarten

Wie kent het probleem niet: als ze je in de winkel naar de klantenkaart vragen, zie je door de bomen het bos niet meer. ‘Die zal nog thuis liggen, zet de punten er later maar op’, zucht je dan. Wat dacht je ervan alle klantenkaarten te bundelen op je eID?

Nog makkelijker
Sinds 2009 lopen we allemaal met een eID rond. Maar net zoals dat veel met smartphones gebeurt, benutten we de eID nog niet ten volle. De eID is al redelijk ingeburgerd, zie bijvoorbeeld het aantal online belastingaangiften via tax-on-web. Maar de eID kan je leven nog gemakkelijker maken.

Snel & simpel
Freedelity, van het bedrijf Fidel uit Anderlecht, is zo’n een innoverend systeem voor klantenbinding waarbij je de elektronische identiteitskaart kan gebruiken als klantenkaart. Freedelity maakt het mogelijk om als klant gemakkelijk deel te nemen aan getrouwheidsacties die aangeboden worden door winkels. Daarnaast heb je snel en eenvoudig toegang tot spaarpunten, een persoonlijk profiel en je aankoopgeschiedenis. Je kan ook met een simpele muisklik beslissen welke verkoper toegang krijgt tot welke gegevens en waarvoor hij die mag gebruiken. Daardoor verlies je minder tijd in de winkel en is de kans op tikfouten zo goed als nihil.

Informatief
De handelaar zelf kan dan weer via de webinterface informatie doorsturen naar zijn klanten. Hij kan klanten ook een e-mail of sms sturen als ze lang niet meer in de zaak zijn geweest. Elke handelaar heeft uiteraard enkel toegang tot zijn eigen info en heeft geen toegang tot de gegevens van andere handelaars.

En mijn privacy dan?
Freedelity verbindt zich ertoe het consumentenrecht actief te respecteren en te ondersteunen. Zo wordt de integriteit van je persoonlijke gegevens behouden en je privéleven gerespecteerd. Bovendien kun je via Freedelity al je persoonlijke informatie uit het systeem verwijderen door een e-mail te sturen, gevolgd door een eenvoudige procedure.

Belgisch bedrijf Zetes voorziet nieuwe generatie software bij de eID

Belgisch bedrijf Zetes voorziet nieuwe generatie software bij de eID

Zetes is een Belgisch bedrijf dat zijn strepen verdiende in de branche van de goederenidentificatie, maar is ook producent van de eID, het rijbewijs, paspoort, etc.. Ruim tien jaar geleden besliste Zetes te diversifiëren en ook in te zetten op hard– en software die gebruikt kan worden voor het identificeren van mensen. “De juiste software in combinatie met de eID zal ons enorm veel tijd besparen”, voorspelt Tom De Paepe van Zetes.

Sneller
De toepassingen van de eID zijn gigantisch. “De meest voor de hand liggende functie van de eID is uiteraard het sneller doorgeven van gegevens”, legt De Paepe uit. “Vandaag worden nog heel wat persoonlijke gegevens manueel gekopieerd, met alle datafouten vandien.” De eID met de juiste software voorkomt die problemen. Een toepassing vandaag in gebruik bij de meeste apothekers illustreert dit. Met de eID zoekt de apotheker gegevens in een database op. Hierbij wordt geen extra informatie opgeslagen op de chip. Voor dergelijke toepassingen of wanneer de eID dienst doet als klantenkaart is geen pincode nodig. De eID aan zich volstaat.

eID als sleutel
“Je moet je eID zien als een unieke identificatiecode of sleutel”, legt De Paepe uit. “Wanneer je inlogt op een bepaalde site, heb je een username en paswoord nodig. Wel, de eID fungeert als username en de bijhorende pincode als paswoord”, weet De Paepe. Op die manier kun je veilig communiceren met de overheid of privéinstanties die deze technologie geïmplementeerd hebben, bijvoorbeeld om je belastingen aan te geven via tax-on-web..

Elektronisch handtekenen
Om online officiële documenten te ondertekenen heb je een elektronische handtekening nodig. Ook daar legt Zetes zich op toe. “Wij hebben het procedé van de handtekening in real life geconverteerd naar een platformonafhankelijke, digitale drager, zo zul je bijvoorbeeld onmiddellijk via je tablet een verzekering kunnen tekenen, zowel op vaste als mobiele apparatuur” Daar zullen we nog even geduld voor moeten hebben, aangezien je op dit moment nog geen kaartlezer kan connecteren aan een tablet.

Referentie
Het is de bedoeling dat Zetes uitgroeit tot een soort Ogone van de online handtekening. De Paepe legt uit: “Ogone is op dit moment dé referentie als het op online betalen uitkomt, mensen vertrouwen het merk als ze iets online kopen. Dat willen wij bereiken met Zetes, de referentie worden op vlak van online handtekenen. Want de markt mag nu nog in zijn kinderschoenen staan. Met de toepassingen van de eID die exponentieel groeien is daar een vertrouwenspartner nodig.”

Geen federaal token (meer)? Gebruik je eID!

Geen federaal token (meer)? Gebruik je eID!

Overheidstoepassingen waarbij gevoelige informatie uitgewisseld wordt, zoals Tax-on-web en MyPension, bieden twee mogelijkheden om zich aan te melden: de eID en het token. Dat laatste is een kaartje met 24 codes dat in combinatie met een wachtwoord gebruikt wordt. Vroeger kon je zo’n token aanvragen met drie nummers waaronder dat van je SIS-kaart, maar die is sinds 1 januari van dit jaar vervangen door de eID. Wie een nieuw token aanvraagt of het wachtwoord vergeten is, moet zich voortaan eenmalig aanmelden met de eID. Voor Belgen die al over een federaal token beschikken, verandert er helemaal niks. Tokens die de voorbije jaren werden aangevraagd, blijven immers geldig.

Weinig gevolgen

Voor de meeste mensen verandert er dus niets. De eID is en blijft de meest veilige manier om je aan te melden voor overheidstoepassingen. De overheid en de Privacy Commissie die in België toekijkt op de beveiliging van privégegevens, raden deze manier van aanmelden aan. Als je dat in het verleden al deed, zit je dus goed.

Ook wanneer je al in het bezit bent van een token en je je wachtwoord kent, kun je daarmee gewoon verder werken en verandert er niets. Enkel wanneer je toch een nieuw token wil aanvragen (bv. bij verlies van het token of je hebt er nog geen), surf je naar de site Mijn eGov-profiel om je aan te melden met je eID. Je moet hiervoor de pincode van je eID kennen en beschikken over een kaartlezer en een computer waarop de eID-software geïnstalleerd is. Meer informatie vind je op www.eid.belgium.be.

Laat je zeker niet vangen door phishing! De overheid zal je nooit een e-mail sturen met het verzoek om vertrouwelijke gegevens in te geven op een webpagina. Wanneer wordt gevraagd om vertrouwelijke gegevens zoals rijksregisternummer, wachtwoord en identiteitsgegevens in te tikken en wanneer gevraagd wordt naar de pincode ZONDER dat je eID via de kaartlezer verbonden is met een pc, dan gaat het om misbruik en is het onverstandig om hierop in te gaan. Wie een verdachte e-mail ontvangt, kan dit melden bij www.ecops.be

eID kwijt. Wat nu?

eID kwijt. Wat nu?

De eID mag dan al een resem aan mogelijkheden bieden en je leven op heel wat vlakken vereenvoudigen. Maar wat als je de sleutel tot al die informatie kwijtraakt? Of nog erger: je eID werd gestolen. Volg zeker dit stappenplan:

  1. Doe onmiddellijk aangifte. Dat kan bij de politie van de plaats waar je het verlies of de diefstal vaststelde of bij de dienst Bevolking van je hoofdverblijfplaats.
  2. Neem onmiddellijk contact op met DocStop. Overal ter wereld kan je 24 uur per dag bellen naar het gratis nummer 0800 2123 2123. In landen waar dit numer niet bereikbaar is, kan je bellen naar het nummer +32 2 518 21 23.

Het gebruik van de certificaten op je eID wordt dan onmiddellijk geblokkeerd, zodat je eID onbruikbaar wordt voor online toepassingen of elektronische handtekeningen. Op www.checkdoc.be kan je de status van je eID zien. Banken en andere instanties gebruiken die website om na te gaan of een identiteitsdocument niet gestolen, verloren of ongeldig is. Dankzij DocStop en Checkdoc ben je beschermd tegen frauduleus gebruik van je verloren of gestolen eID.

Bewijs van verlies of vernietiging

Wanneer je aangifte doet, ontvang je van de dienst Bevolking of van de politie een papieren ‘bewijs van aangifte van verlies of vernietiging’. Dat is een wettelijke en tijdelijke vervanging van je identiteitskaart. Dit document is één maan geldig, maar het gemeentebestuur kan die periode verlengen. Ondervind je bij het vertonen van het document toch problemen, dan kun je contact opnemen met de dienst Bevolking van je gemeente. Die zal de geldigheid van het document bevestigen.

eID teruggevonden?

Vanaf het moment van aangifte van verlies of diefstal wordt je identiteitskaart gedurende zeven dagen geblokkeerd. Na die zeven dagen annuleert het gemeentebestuur je verloren of gestolen eID. Daardoor wordt de identiteitskaart ongeldig.

Let dus op: wanneer je je eID binnen de zeven dagen terugvindt, moet je je gemeentebestuur onmiddellijk op de hoogte brengen. De blokkering van de eID wordt dan opgeheven en de kaart is opnieuw actief. In het andere geval wordt je eID ongeldig en moet je een nieuwe aanvragen op het gemeentehuis.

Meer...

Er zijn geen blogs meer.